Μύθοι & αλήθειες της διατροφής

12Ο μύθος: Αν θέλεις να χάσεις βάρος, απλά κάνεις μια δίαιτα
Η αλήθεια: Οι σύντομες δίαιτες δεν έχουν σταθερά αποτελέσματα. Η απώλεια των κιλών ανατρέπεται γρήγορα. Οι δίαιτες γιο – γιο [χάνεις – κερδίζεις βάρος] είναι επικίνδυνες για την καρδιά και η επανάληψη τους κάνει όλο και πιο δύσκολη την απώλεια βάρους. Ο καλύτερος τρόπος για να παραμείνεις αδύνατος είναι να υιοθετήσεις ένα μόνιμο, υγιεινό τρόπο ζωής.

Ο μύθος: Ο καλύτερος τρόπος να χάσεις λίπος είναι να περιορίσεις τους υδατάνθρακες σε πολύ χαμηλό επίπεδο
Η αλήθεια: Μια πολύ χαμηλή σε υδατάνθρακες δίαιτα οδηγεί σε απώλεια κιλών, αλλά δε συνιστάται. Αυξάνοντας την πρόσληψη λίπους και πρωτεΐνης, αυξάνεις την πιθανότητα για καρδιακές παθήσεις, νεφροπάθεια και άλλα σοβαρά προβλήματα υγείας.

Ο μύθος: Ένας εύκολος τρόπος να χάσεις βάρος είναι να παραλείπεις γεύματα
Η αλήθεια: Παραλείποντας γεύματα, μειώνεις τη μεταβολική δραστηριότητα του οργανισμού και ανατρέπεις την ισορροπία της γλυκόζης στο αίμα. Επιπλέον παραλείποντας γεύματα δύσκολα ελέγχεις την κατανάλωση του φαγητού στα υπόλοιπα γεύματα παίρνοντας τις θερμίδες που δεν πήρες στο γεύμα που άφησες. Να τρως μικρά γεύματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, που συμπεριλαμβάνουν ποικιλία θρεπτικών συστατικών, χαμηλών θερμίδων και χαμηλών λιπαρών

Ο μύθος: Μπορείς να χάσεις κιλά τρώγοντας ό,τι θέλεις
Η αλήθεια: Είναι όντως πιθανό να τρως ό,τι θέλεις και να χάσεις βάρος.
Αλλά πρέπει να περιορίσεις τον αριθμό των θερμίδων που λαμβάνεις καθημερινά, τρώγοντας μικρότερες ποσότητες φαγητού. Μπορείς να τρως τα αγαπημένα σου φαγητά προσέχοντας το σύνολο της τροφής που καταναλώνεις. Για να χάσεις βάρος πρέπει να κάψεις περισσότερες θερμίδες από αυτές που τρως.

Ο μύθος: Αν τρως το βράδυ [μετά τις 20.00] βάζεις κιλά
Η αλήθεια: Δεν έχει σημασία η ώρα που θα φας αλλά το πόσο τρως κατά τη διάρκεια της ημέρας και πόσο γυμνάζεσαι που σε κάνει να χάσεις ή να πάρεις βάρος. Για το σώμα ο χρόνος δεν έχει σημασία, οι επιπλέον θερμίδες έτσι κι αλλιώς θα αποθηκευτούν σε αυτό ως λίπος. Αν θέλεις όμως να φας το βράδυ αναλογίσου πρώτα τι έχεις καταναλώσει όλη την ημέρα.

Ο μύθος: Ο μόνος τρόπος για να δεις αν έχασες βάρος είναι η ζυγαριά
Η αλήθεια: Η ζυγαριά δε δείχνει την απώλεια λίπους. Από τη στιγμή που ο μυϊκός ιστός είναι βαρύτερος από τον λιπώδη, μπορεί να έχεις χάσει λίπος, να έχεις κερδίσει μύες και να έχεις το ίδιο βάρος ή να ζυγίζεις περισσότερο. Πιο σημαντικό από τη ζυγαριά είναι η σύσταση σώματος [το ποσοστό λίπους και άλιπης σωματικής μάζας].

Ο μύθος: η υπερβολική ελάττωση του φαγητού σαν ημερήσια αποτοξίνωση είναι μια καλή μέθοδος για να ξεκινήσεις ένα πρόγραμμα μείωσης βάρους
Η αλήθεια: Η στέρηση μπορεί να είναι επικίνδυνη και δε βοηθά στο χάσιμο βάρους. Όταν περιορίζεις την κατανάλωση του φαγητού για μεγάλο χρονικό διάστημα, το σώμα σου περιορίζει το μεταβολισμό και έτσι καις θερμίδες σε πιο αργό ρυθμό.

Ο μύθος: Τα ζυμαρικά, οι πατάτες και άλλα αμυλώδη είναι πολύ παχυντικά
Η αλήθεια: Οι τροφές αυτές είναι υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και δεν είναι παχυντικές. Γίνονται παχυντικές με την πρόσθεση παχυντικών ουσιών όπως σάλτσες, βούτυρο, κρέμα γάλακτος ή τυριά.

Ο μύθος: Το fast food είναι πάντα μια κακή επιλογή
Η αλήθεια: Στα fast food οι τροφές έχουν πολλά λιπαρά και πολύ αλάτι. Άλλωστε σε αυτό οφείλουν τη μεγάλη τους επιτυχία. Σε κάποιες σωστές αλυσίδες fast food που σέβονται την υγεία σου μπορείς να επιλέξεις πιο σωστά π.χ. σαλάτες αντί χάμπουργκερ, ψητό κοτόπουλο αντί τηγανητό, εγαφρά σάντουιτς και άλλα.

Ο μύθος: η χοληστερόλη βρίσκεται σε όλες τις τροφές και τα ποτά
Η αλήθεια: Η χοληστερόλη βρίσκεται σε ζωικά και γαλακτοκομικά προϊόντα καθώς και σε άλλες τροφές. Τα φυσικά προϊόντα όπως φρούτα και λαχανικά δεν περιέχουν χοληστερόλη. Παρ’ όλα αυτά κάποια φυτικά έλαια είναι υψηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λιπαρά πράγμα που μπορεί να ανεβάσει τα επίπεδα χοληστερόλης.

Ο μύθος: Το ψάρι δεν περιέχει λίπος ή χοληστερόλη
Η αλήθεια: Το ψάρι περιέχει κάποιο ποσοστό λίπους και χοληστερόλης αλλά σε σύγκριση με άλλα είδη κρέατος, η περιεκτικότητα του σε λίπος και χοληστερόλη είναι χαμηλή. Επιπροσθέτως, πιστεύεται ότι κάποια είδη λιπαρών που περιέχονται στο ψάρι είναι χρήσιμα. Τα ψάρια αποτελούν σημαντική πηγή πρωτεΐνης. Ψάρια που περιέχουν υψηλά λιπαρά [σολομός, σκουμπρί, σαρδέλα, ρέγκα και αντσούγια] είναι πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα τα οποία μειώνουν την πιθανότητα καρδιακών παθήσεων. Τα ψητά ψάρια [αντί για τηγανητά] μπορούν να αποτελούν μέρος μιας υγιεινής διατροφής.

Ο μύθος: Η πρωτεΐνη κτίζει μύες
Η αλήθεια: Η προπόνηση δημιουργεί μύες. Αν γίνεται υπερβολική πρόσληψη θερμίδων από πρωτεΐνες, υδατάνθρακες ή λίπος, το περίσσευμα αποθηκεύεται σα λίπος, όχι σα μύες.

Ο μύθος: Οι πρωτεΐνες δεν παχαίνουν
Η αλήθεια: οι πρωτεϊνικές τροφές όπως το πλήρες γάλα και πλήρη γαλακτοκομικά, κρέας με πολλά λιπαρά, σάλτσες με πολύ λίπος δίνουν μεγάλο αριθμό θερμίδων. Αυτό που προσθέτει επίσης λίπος είναι το τηγάνισμα και το επιπλέον βούτυρο.

Ο μύθος: Όσο περισσότερη πρωτεΐνη λαμβάνεις, τόσο καλύτερα αισθάνεσαι
Η αλήθεια: η παραπάνω πρωτεΐνη προκαλεί περισσότερη δουλειά στα νεφρά, τα οποία πρέπει να αποβάλουν τα αποπροϊόντα από τη διάσπαση τους.

Ο μύθος: Μπορώ να τρώω λιγότερο αλλά να πίνω αλκοολούχα ποτά. Έτσι δεν αυξάνω το βάρος μου.
Η αλήθεια: Το αλκοόλ περιέχει 7 θερμίδες/γραμμάριο αλλά δεν είναι θρεπτικό συστατικό συνεπώς δεν προσφέρει στην ανάπτυξη, συντήρηση ή επισκευή των ιστών. Μπορεί να προκαλέσει σημαντικές βλάβες αν καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες ή για μεγάλη χρονική περίοδο. Μπορεί να μετατραπεί σε λίπος όταν η ημερήσια πρόσληψη θερμίδων από τις τροφές και το αλκοόλ υπερβεί τις ανάγκες του οργανισμού.

Ο μύθος: Οι υδατάνθρακες παχαίνουν
Η αλήθεια: Πολλά φαγητά με υδατάνθρακες όπως φρούτα, λαχανικά, ψωμί, δημητριακά είναι χαμηλά σε λιπαρά άρα έχουν λίγες θερμίδες. Οι πατάτες, το ρύζι, το ψωμί, μερικά λαχανικά είναι πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες που είναι σημαντική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό. Δεν είναι η μαγειρεμένη πατάτα που παχαίνει, είναι το βούτυρο και τα επιπρόσθετα που αυξάνουν τις θερμίδες.

Ο μύθος: Η ζάχαρη βλάπτει την υγεία
Η αλήθεια: δεν υπάρχουν έρευνες που να συσχετίζουν τη ζάχαρη με διάφορες παθήσεις. Δεν υπάρχουν δεδομένα που να συνδέουν τη ζάχαρη με την παχυσαρκία περισσότερο από τα λίπη, το αλκοόλ και τους υπόλοιπους υδατάνθρακες. Η παχυσαρκία είναι το αποτέλεσμα λήψης υπερβολικών θερμίδων ανεξάρτητα από το που προέρχονται. Η ευθύνη της ζάχαρης αποτελεί γεγονός μόνο στην περίπτωση της τερηδόνας των δοντιών όπως και όλοι οι υδατάνθρακες.

Ο μύθος: Η μαργαρίνη έχει χαμηλότερο ποσοστό θερμίδων λίπους από το βούτυρο
Η αλήθεια: Η διαφορά σε θερμίδες είναι απειροελάχιστη. Η ποιότητα των λιπαρών είναι αυτή που κάνει τη διαφορά. Προτείνονται οι μαργαρίνες για λιγότερη περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα.

Ο μύθος: τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά είναι πιο πλούσια
σε θρεπτικά συστατικά από τα κατεψυγμένα ή κονσερβαρισμένα.
Η αλήθεια: τα περισσότερα φρούτα και λαχανικά περιέχουν από τη φύση τους χαμηλές θερμίδες και λίπος. Τα κατεψυγμένα ή κονσερβαρισμένα μπορούν να είναι τόσο θρεπτικά όσο και τα φρέσκα αφού συχνά μπαίνουν στην κατάψυξη ή σε κονσέρβα αμέσως μετά τη συγκομιδή τους με αποτέλεσμα να κρατούν τα περισσότερα από τα συστατικά τους. Τα φρέσκα προϊόντα μερικές φορές χάνουν τα θρεπτικά συστατικά τους αν εκτεθούν στον ήλιο και στον αέρα.

Ο μύθος: Η λήψη υγρών πριν την προπόνηση μειώνει την απόδοση
Η αλήθεια: η επαρκής ενυδάτωση είναι σημαντική για άριστη απόδοση. Η μη επαρκής λήψη νερού μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα ακόμη και θάνατο. Αν δεν υπάρχει ειδική σύσταση γιατρού, δεν πρέπει να περιορίζεις τα υγρά.

Ο μύθος: Δεν πρέπει να τρως ξηρούς καρπούς αν θέλεις να αδυνατίσεις
Η αλήθεια: Αν και έχουν αρκετές θερμίδες και λίπος, οι περισσότεροι ξηροί καρποί [όχι όλοι] έχουν χαμηλό ποσοστό κορεσμένων λιπαρών. Είναι καλή πηγή πρωτεϊνών και ινών και δεν έχου- νε χοληστερόλη. Σε μικρές ποσότητες μπορούν να αποτελέσουν μέρος μιας υγιεινής διατροφής [1/3 του φλιτζανιού έχει 170 θερμίδες].

Ο μύθος: χαμηλά λιπαρά ή καθόλου λιπαρά σημαίνει καθόλου θερμίδες
Η αλήθεια: μια τροφή χαμηλών ή καθόλου λιπαρών είναι συνήθως χαμηλότερη σε θερμίδες από μια άλλη ίδιας ποσότητας με πλούσια λιπαρά. Ο αριθμός των θερμίδων εξαρτάται από την ποσό- τητα υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λίπους στην τροφή.

Ο μύθος: αν γίνεις χορτοφάγος μπορείς να χάσεις εύκολα και υγιεινά βάρος
Η αλήθεια: ο καλύτερος τρόπος για να χάσεις βάρος είναι να μειώσεις τον αριθμό θερμίδων που προσλαμβάνεις και να αρχίσεις σωματική δραστηριότητα. Η μείωση των θερμίδων που προ- σλαμβάνεις επιτυγχάνεται με 2 τρόπους: με τον περιορισμό της ποσότητας των τροφών που προσλαμβάνεις και με την εξειδικευμένη ποιοτική επιλογή τους, ώστε να μην στερείσαι τρόφιμα που αγαπάς.

Newsletter

Επικοινωνία

  Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  +30 210 96 25 411
  +30 210 96 00 882
  +30 210 96 25 634
  Βουλιαγμένης 8Α κ Θάσου 7-9 Α.Γλυφάδα, 166 75